Dag 2 in Tokio

12 september 2018 - Taito, Japan

Na een heerlijk nachtje te hebben geslapen (want o wat waren we moe) zijn we vroeg in de ochtend vertrokken naar
Asakusa.
Reizen met de metro is een hele ervaring en dat duurde even voordat  we doorkregen hoe het werkte. Maar zodra je het systeem begrijpt is het een hele  goede manier om snel en goedkoop  te reizen. De metro komt ook àltijd op tijd en vertrekt nog geen seconde te snel of laat. De mensen staan netjes in de rij, laten iedereen netjes uitstappen en praten heel zacht of niet in de metro zelf. De enige uitdaging voor Raymond was om door de gangen te lopen zonder zijn hoofd te stoten. Want de plafonds zijn niet erg hoog en daar hangen ze dan ook nog eens bordjes en camera's aan..
Eenmaal aangekomen in Asakusa staat hier de Sensõ-ji tempel. Dit is de oudste boeddhistische tempel in Tokio en is gebouwd in 645! Het was onze eerste tempel en die vonden we aardig indrukwekkend.
Bij de tempel mag je een wens doen. Je pakt dan een zilveren koker, schudt die heen en weer terwijl je een wens doent en hier komt dan een stokje uit. Op het stokje staat een Japans nummer welke dan weer matcht met een la uit de muur. Hier trek je een papiertje uit waar opstaat of je geluk of geen geluk hebt. Wanneer je geluk krijgt mag je het papiertje mee naar huis nemen. Helaas kreeg ik 'ongeluk' maar gelukkig mag je het papiertje daar dan ophangen en achterlaten, hopend dat het ongeluk daar achter blijft ;-)
Bij de tempel was ook een lekker toeristisch straatje met winkeltjes waar je souveniers kunt shoppen.
Na een souveniertje en een Japanse lunch gingen we door naar Shibuya station. De meeste mensen kennen dit station van het verhaal van de hond Hachiko uit 1934. Deze hond wachtte elke dag trouw op zijn baasje die terug van zijn werk kwam totdat zijn baasje doodging. Hachiko heeft toen nog 9 jaar, 9 maanden en 15 dagen trouw gewacht. Het beeld is een typisch symbool voor loyaliteit en trouw.
Bij dit station heb je ook het bekende Shibuya kruispunt. Dit is een van de drukste kruispunten ter wereld. Tijdens spitsuur steken hier bijna duizend mensen over tijdens een groen licht.
Na Shibuya hebben we nog wat gekke straatjes bezocht. Want Japanners zijn goed in maffe dingen. Overal in de winkelstraten hoor je muziek en zie je lampjes of bewegende dingen.
Opweg naar een van de drukkere winkelstraten kwamen we nog langs Meiji Shrine.
De Meiji shrine, officieel Meiji Jingū, is één van de bekendste shinto shrines van Japan. Het is een heiligdom dat nog niet zo lang geleden gemaakt is voor de keizer Meiji, namelijk in het jaar 1920. Deze keizer heeft een grote invloed gehad tijdens de Meiji restauratie, dit was een tijdsperiode die een belangrijke politieke omwenteling voor Japan betekende. De Meiji shrine beslaat een oppervlakte van 700.000 vierkante meter waarin verschillende altaars, gebouwen, vijvers en tuinen te vinden zijn.
Na vele foto's later gingen we opweg naar Electric Town, bestaande uit vele gebouwen met honderden lampjes en reclame. En in die gebouwen zitten winkeltjes vol electro zaakjes, speelgoed, hi-fi apparatuur, spelletjes hallen, manga winkels, noem maar op. Ontzettend gaaf, ontzettend vermoeiend, maar nog steeds fantastisch. Na een lange dag doken we lekker ons bedje in. Fris en fruitig voor dag 3, want dan gaan we naar een sumoworstel wedstrijd!

1. Laura:
    12 september 2018
    Konnichiwa! Mooi om te lezen wat jullie allemaal al gezien en gedaan hebben. En dat jullie genieten! Ach en dat papiertje... zolang het daar ligt komt dat wel goed :-). De ´extremen´ lijken mij bijzonder is ook precies het beeld wat ik erbij heb. Met van die maffe dingen. Ik heb stiekem al een voorproefje gehad op het worstelen en dat was een hele belevenis volgens mij?! Kus!
  2. Wil:
    12 september 2018
    WoW weer een mooie dag. Heel bijzonder die cultuur je hebt er geen idee van. Maar nu elke dag wat meer indrukken. Leuk👀
  3. Harry:
    13 september 2018
    Wat een indrukken. Begrijp dat jullie 's- avonds uitgeput zijn.
    Veel plezier
  4. Stiefie:
    13 september 2018
    Wat leuk om jullie zo te volgen! Geniet en veel liefde! Xx