Dag 3 en 4 in Tokio

15 september 2018 - Tokio, Japan

Ohayōgozaimasu! Woensdagochtend gingen we weer vroeg op pad. Tot zover zat het weer mee. Het was bewolkt maar wel warm. Inmiddels weten we ook aardig de weg met de metro en gaat dat best soepel zo. Op de planning stond het Shinjuku Gyoen park én het sumoworstelen. Dit laatste was een huwelijkscadeau van Esther!
Om te beginnen met het Shinjuku Gyoen park: dit was prachtig! Het is een park zoals alleen de Japanners dit kunnen. Alles is netjes verzorgd, schoon en ontzettend groen. Sowieso is alles heel schoon in Tokyo. Het is een immense stad met ongelooflijk veel mensen en toch vind je nergens afval. Sterker nog, je vindt ook nergens prullenbakken. Misschien een beetje onpraktisch zou je denken, maar wanneer je iets te drinken of eten koopt dan drink of eet je dat op die plaats op waar je het gekocht hebt. Ter plekke gooi je het daar dan ook weer weg.
Na het prachtige park gingen we door naar het Ryogoku Kokugikan stadion voor het sumoworstelen!
Bij het uitstappen hebben we gelijk een foto met een heerlijke dikke sumoworstelaar gemaakt. Zo'n worstelaar noem je Rikishi, wat betekent sterke man. De hele beleving van het worstelen begon al buiten. Verschillende 'idolen' liepen namelijk naar binnen en iedereen stond in een rij te juichen. Eenmaal binnen stonden we in een gigantische arena.
Het sumoworstelen zelf was best indrukwekkend. Soms duurde een duel 30 seconden en soms minuten lang. De ring waarin ze staan heet de Dohyo. Een Dohyo bestaat uit een ring van rijststro balen van 4,55 meter diameter, gemonteerd op een vierkant platform van klei. Het oppervlak is bedekt door zand. De Dohyo wordt gezien als een heilige plek. Tijdens de wedstrijden hebben natuurlijk nog een bentobox gekocht. Dit is een doos met daarin je lunch bestaande uit bijvoorbeeld rijst en vis.
Na de wedstrijden hebben we nog wat rondgelopen (ik denk dat we inmiddels 30km hebben gewandeld) zijn we lekker gaan eten. Dit eten verveelt nog lang niet. Het is soms een verrassing wat je krijgt maar tot zover eten we alles wat we voorgeschoteld krijgen. En alles smaakt lekker! Bij binnenkomst krijg je altijd gelijk een glas water die steeds bijgevult wordt (gratis). Tijdens het eten is er geen volgorde van eten en mag je alles eten wat je wilt. En slurpen met noedels is ook geen probleem ;-)
Na het eten zijn we nog een grote arcadehal ingegaan. Dit zijn hier enorme hallen (meerdere verdiepingen) met allerlei spelletjes. Uiteraard hebben we een potje Mario Kart gespeeld :-D
Het was wederom een geslaagd dagje!

Donderdag
Vandaag was het de dag dat we naar het Ghibli museum zouden gaan. Dit is het museum van de bekende tekenfilmmaker Miyazaki. Na twee keer de metro gepakt te hebben en toen een taxi kwamen we aan bij het museum. Dit was iets wat hoog op ons lijstje stond dus we waren zo enthousiast als twee kleine kinderen.
Ik zal je alvast verklappen: we zijn nooit binnen geweest. Toen we aankwamen stond daar een man die vroeg om een reservering en die hadden we niet. Een ticket kopen kon niet meer want ze waren de komende MAAND uitverkocht. Elke eerste van de maand kun je voor de komende drie maanden reserveren. Top, dat konden we dus vergeten.
Een beetje teleurgesteld vertrokken we weer om er vervolgens maar een rustig dagje van te maken. Zoveel indrukken en lopen is toch best wel vermoeiend!
We besloten om naar de Tokyo Skytree te gaan. Vrij toeristisch maar we moesten dit toch ook wel kunnen afstrepen op ons lijstje. Vanuit ons hotel konden we dit lopen (ik krijg hier gewoon conditie).
De Skytree was ook weer een ervaring. Vanaf 350 meter konden we over heel Tokyo uitkijken! En dat is best wel indrukwekkend. En groot.
In de avond natuurlijk weer heerlijk gegeten. En bij de Starbucks, want dat moet ook een keertje in Tokyo.
Vanavond is ons laatste nachtje hier en vrijdag vertrekken we met onze huurauto! Spannend!

1. Marijke:
    15 september 2018
    GEWELDIG om al jullie verhale te lezen en de foto's te zien ! GENIETEN.....Dikke kus vanuit het nog steeds zonnige Brecht
  2. Esther:
    15 september 2018
    Mooie verhalen weer! Jullie hebben goed je best gedaan Tokyo te verkennen, jammer van het museum natuurlijk! Bizar allemaal he :-)