De auto, de Ryokan en een feestje met mieren

16 september 2018

Vrijdag
Om nog even wat leuke weetjes over Japan te vertellen, de wcs hier zijn fantastisch. Ik ben helemaal fan. Dat klinkt wat vreem, maar de wcs zijn elke keer weer een feestje. Wat dacht je van verwarmde toiletbrillen? Waterstralen voor de voor- en achterkant? Geluiden die jouw eigen geluiden maskeren? Een stem die je ontvangt in de wc? Doortrekken in verschillende standen? Het kan allemaal!
En dus is het elke keer een verrassing wat je tegenkomt in een toilet. Die zijn trouwens overal. In winkels, parken etc.
Tot zover Japan :)
We mochten onze auto ophalen! Dat betekende weg uit Tokio en opzoek naar nieuwe avonturen!
Als echt pro's stapte we met onze enorme backbacks in de metro opzoek naar de plek waar we onze auto konden ophalen. Een beetje spannend was dit wel, want je boekt iets online en dan hoop je maar dat alles goed is gegaan. We hadden geluk, alles ging soepeltjes en binnen no time stapte we in onze Suzuki Swift (hij is zilver, voor de niet autokenners)
Daar gingen we dan. Althans daar ging Raymond, want die moest links gaan rijden. Dat ik voorin links in de auto zat en hij rechts was al een raar idee.
De borden staat hier in het Japans maar ook in het Engels. Daarbij hadden we een ontzettend fijn navigatie systeem die zo duidelijk was dat het bijna een eitje werd om te rijden.
En zo begon ons nieuwe avontuur in de auto. Op de planning stond Sakaecho waar we zouden slapen in de Hinode Ryokan.
Een ryokan (旅館) is een Japanse vorm van een familiehotel of pension. De traditionele Japanse ryokans dateren uit het Edo-tijdperk(1603-1868). Zij boden reizigers een kamer met tatami matten en een gemeenschappelijk bad waar de bezoekers zich konden ontspannen in hun yukata, een soort badjas die aan de kimono verwant is. Toen we aankwamen was het precies zoals we hadden verwacht. Een lieve man (hij noemde zichzelf King Kong) en zijn vrouw ontvingen ons. Bij de ingang moesten we onze schoenen uitdoen en kregen we pantoffels. We kregen een koud groen drankje (ik denk thee, maar ik ben er nog steeds niet uit. Het smaakte ook 'groen') en al gauw werden we omgedoopt tot Sumurai (Ray) en Mary (Clau).
Onze kamer was alles wat je van een traditionele Ryokan Kan verwachten. Je slaapt op een matje en er staat een heel laag tafeltje met twee kussens. Je pantoffels doe je voor de schuifdeur ook uit. De badkamer bestond uit een ruimte met een groot bad. Voordat je hierin gaat zitten moet je helemaal gewassen zijn. Het bad is alleen om in te baden. En zo sliepen we in onze eerste Ryokan.
Het was een kleine ramp. De matjes zijn vrij hard maar het ergste was dat we midden in de nacht wakker werden en Raymond helemaal kapot gebeten werd door iets. Toen we zijn bed openklapte zat deze vol met mieren! Dat was best een onaangename verrassing. De rest van de nacht hebben we met een oog dichtgeslapen op één matje en de volgende ochtend zijn we snel met de auto doorgereden naar de volgende bestemming: Mount Fuji!

1. Marijke:
    17 september 2018
    ook weer een hele belevenis......stoer hoor van jullie! Ik doe het jullie niet na ...
  2. Tim & Soraya:
    26 september 2018
    Jeetje wat een beleving ! Slapen op matjes met mieren erin !? :D . Jullie hebben wel de reis van jullie leven als ik alle verhalen zo lees! Veel plezier nog die laatste dagen ! Groetjes van ons